...

Sayang Kamo Semua!!!

Monday, January 17, 2011

Syurga Baru Dunia

Hari aku aku tetiba jer teringat pulau idaman aku..pulau yang sangat cantik dimata aku..so saje jer la nak story pasal pulau ni,, New Caledonia ( Syurga Dunia Baru ) ni lah antara salah satu pulau idaman aku dan aku teringin sangat nak g sana kalau ade peluang laa,,Itu pn kalau ade!!..huhuhu



NEW CALEDONIA

loyautes-ouvea New Caledonia


Ile Des Pin's New Caledonia

ile-des-pins-koh-lanta New Caledonia

Jom kupas sejarah New Caledonia Island !!!

Caledonia atau lebih mudah disebut dalam bahasa melayu kaledonia baru adalah negeri yang berada di seberang lautan iaitu milik Perancis zaman dahulu yang terletak di Samudra Pasifik bahagian selatan.. New Caledonia atau Nouvelle-Calédonie (bahasa perancis) juga disebut sebagai Kanaki oleh penduduk asli negara tersebut. Negara ni telah dikuasai Perancis selain Polynesia.. ibu kota negara kecil ini adalah Noumea...

Tahukah kamu?? 
kalau kamu orang jawa dan cakap bahasa jawa, saya rasa tidak ada sebarang masalah untuk berkomunikasi disaat melancong ke negeri ni...seperti halnya Suriname, daerah ini dihuni oleh sebahagian Suku Kaum Jawa yang merantau ke sini..Dulu kononnya la..orang jawa yang tinggal di sini bekerja sebagai kuli guna mencari kehidupan yang lebih baik.. Kes perpindahannya pun sama seperti orang jawa yang pindah ke Suriname,, namun kegiatan orang jawa yang pindah ke negara Pasifik berhenti pada tahun 1949,, 
Kaledonia adalah pulau ketiga terbesar selain Papua Nugini dan New Zealand di wilayah Pasifik.. 

Antara tempat yang menarik dan wajib dilawati di New Caledonia!!!!

  • Kuto n Kanumera Bays



  • N’Ga Peak



  • Oro Bay



  • Saint Joseph Bay


  • Upi Bay



Sebenarnya dulu aku tak pernah pun dengar atau tahu pasal New Caledonia ni,.hihih...tp semuanye berlaku bila aku tengok drama korea BOY BEFORE FLOWERS.. pas itu baru aku tahu apa itu New Caledonia...sebab drama tu shotting kt tempat tu..mula-mula aku ingat pulau Hawaii...pas banyak kali aku tengok drama tu baru aku tahu namanya New Caledonia dan aku mula la research pasal pulau ni...pergh!! memang cantik la tempat ni...


Ni la drama BOYS BEFORE FLOWERS




Ni la tempat yang dilihat Jan Di dan Gu Jun Pyo masa dyeornag naik pesawat melintasi pulau kecil ni,,.sebuah pulau yang cantik dan berbentuk love....namanya LOVE New Caledonia..romantiknye...kalau g dengan orang yang disayangi mesti best erkk...hihihihi




Ini yang buat lokasi Seo Yi Jeong dan Chu Ga Eul shotting..kalau tak silap name tempat ni Ameedee Island...



Urmmm.. ni jer la entri aku untuk kali ni...harap satu hari nanti aku dapat g tempat ni (New Caledonia),,kalau dapat dalam mimpi pun jadilah daripada tak dapat langsung....huhuhuhu


p/s:kalau ade sape2 nak g New Caledonia ni offer la kat Vanila k...hihihiihih

0 comments:

Usia Blog Vanila

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sayang Selamanya

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

background

hello kitty

Cute Hello Kitty 9

Berat bahu memikul, berat lagi blog aku ni